1_Beplantingsplan_Bomen_Cluster_4_Burg_Roijstraat
2_Beplantingsplan_onderbeplanting_Cluster_4_BurgRoijstraat
3_Beplantingsplan_onderbeplanting
4_Vijverwijk_DefinitiefOntwerp_Cluster4_Burg_Roijstraat
8_Profiel_4_Franssenstraat
9_Profiel_4_Franssenstraat_Pleintje
10_Profiel_4_Roijstraat
Vijverwijk_staalkaart_onderbeplanting
Vijverwijk_staalkaart_onderbeplanting_2
Vijverwijk_staalkaart_bomen
Vijverwijk_staalkaart_bomen_2
Hoe zijn de plannen tot stand gekomen en hoe ver zijn we nu?
Vorig jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
U kunt reageren op het beplantingsplan tot en met 24 april.
Uitgangspunten Deken Franssenstraat
- De rijbaan blijft 5,20m en tweerichtingsverkeer.
- De rijbaan heeft een hol profiel met een molgoot in het midden van de rijbaan.
- De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- Op de kruisingen met de Burg. Schrevensingel en de Secr. de Visserstraat komen plateaus als snelheidsremmer.
- De kruising met de Burg. van Roijstraat krijgt een nieuwe, meer natuurlijke, aansluiting op de Deken Franssenstraat.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers, op de hoeken zonder plateau komen verlaagde oversteekplekken.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. Voor bestaande opritten wordt voor een enkele oprit 3,5m aangehouden en voor een dubbele oprit 6m.
- Het trottoir en opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Aan de westzijde komt een trottoir van 1.80m met daarlangs een groenstrook met onderbeplanting en bestaande bomen.
- Aan de oostzijde grenst een brede groenstrook direct aan de kavelgrenzen. In de groenstrook komt onderbeplanting onder de bestaande bomen met een nieuwe boom.
- De uitrit aan de oostzijde wordt volledig uitgevoerd in trottoirtegels. Bij de woning komt een duidelijke oversteekplek naar de westzijde.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
Uitgangspunten bij het pleintje
- Het pleintje wordt groener doordat het groen richting de woningen aan de oostzijde doorgetrokken wordt. Daar komt enkel een trottoir langs de woningen en het groen.
- De opritten blijven bereikbaar.
- De opritten worden voor een deel uitgevoerd in grasbeton, met daarin een verhard deel in trottoirtegels, voor de toegankelijkheid.
- Het plein wordt groen ingericht met nieuwe bomen, onderbeplanting en een zitplek. Rondom de zitplek en de parkeerplaatsen komt gras.
- Er komen 4 insteekparkeerplaatsen in grasbeton.
Ontwerp Burg. van Roijstraat
Uitgangspunten ontwerp
- De rijbaan wordt versmald naar 3.80m en blijft eenrichtingsverkeer.
- De rijbaan heeft een hol profiel met een molgoot in het midden van de rijbaan.
- De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- De kruising met de Deken Franssenstraat krijgt een nieuwe, meer natuurlijke, aansluiting.
- De inritconstructie naar de Gasthuisstraat blijft behouden.
- Op de hoeken komen verlaagde oversteekplekken.
- Aan de noordzijde komt een trottoir van 1.90m.
- Aan de zuidzijde komt een trottoir van 1,80m met op hetzelfde niveau afwisselend een groenstrook of een parkeerstrook. De parkeerstrook wordt uitgevoerd in grasbeton.
- De parkeerstrook worden niet gemarkeerd met vakken, daardoor kunnen er door middel van efficiëntparkeren meer auto’s geparkeerd worden.
- Aan de zuidzijde komen een aantal groenvakken met onderbeplanting en in totaal 6 nieuwe zuilbomen.
- De opritten aan de zuidzijde liggen op één niveau met het trottoir. Voor bestaande opritten wordt voor een enkele oprit 3,5m aangehouden en voor een dubbele oprit 6m.
- Het trottoir en opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Voor de oprit van het bedrijf is gerekend met een draaicirkel voor een vrachtwagen met oplegger. De oprit is breder dan in de huidige situatie en dit maakt het mogelijk om achteruit in te draaien op de oprit.
- De rijroute van de vrachtwagen is gecontroleerd. Het is mogelijk voor de vrachtwagen om via de Deken Franssenstraat de wijk uit te rijden. Het ontwerp is hierop aangepast.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
- Mocht er op termijn meer behoefte zijn aan parkeerplaatsen, dan kan er aan de noordzijde een grasbetonstrook gemaakt worden voor (een deel van) huisnummer 5,7 en 9 die gebruikt kunnen worden als parkeerplaatsen. Het is niet mogelijk om meer parkeerplaatsen te maken plus aan beide zijden een doorlopend trottoir.
- De hagen die deels op de privégrond staan vannummer 4 en 6 kunnen niet blijven staan wanneer er een toegankelijk trottoir komt. De gemeente wil een nieuwe haag faciliteren voor beide bewoners op eigen terrein. Dit gebeurt in afstemming met de bewoners.
Beplanting
Voor de nieuwe bomen en onderbeplanting is een voorstel gemaakt. Hierbij is zo goed als mogelijk rekening gehouden met de voorkeuren van de bewoners.
De bomen en onderbeplanting die zijn voorgesteld zijn geschikt voor uw straat. We stellen voor om een mix van soorten toe te passen voor meer variatie.
Laat uw reactie achter over het beplantingsplan.
(Let op: als u hier een reactie achter laat, is dit een open reactie. Uw reactie is zichtbaar voor iedereen en is geen directe vraag aan het ontwerpbureau.)