1_Beplantingsplan_Bomen_Cluster_1_Vijverweg
2_Beplantingsplan_onderbeplanting_Cluster_1_Vijverweg
3_Beplantingsplan_onderbeplanting
4_Vijverwijk_Definitief_Ontwerp_Cluster_1_Vijverweg_A
5_Vijverwijk_Definitief_Ontwerp_Cluster_1_Vijverweg
6_Profiel_1_Vijverweg_A_Basis
7_Profiel_1_Vijverweg_A_Wegversmalling
8_Profiel_1_Vijverweg_B
Vijverwijk_staalkaart_onderbeplanting
Vijverwijk_staalkaart_onderbeplanting_2
Vijverwijk_staalkaart_bomen
Vijverwijk_staalkaart_bomen_2
Hoe zijn de plannen tot stand gekomen en hoe ver zijn we nu?
Vorig jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
U kunt reageren op het beplantingsplan tot en met 24 april.
Uitgangspunten algemeen
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- De rijbaan wordt versmald naar 5,20m.
- De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- Op de kruising van de Vijverweg met de Dr. Verbeeksingel en de Dr. Van der Voortsingel, de Burg. Van Lithstraat en Deken Franssenstraat komt een plateau als snelheidsremmer.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten blijven behouden. Nieuwe of bredere opritten dient u zelfstandig aan te vragen bij de gemeente en staan los van dit project.
- Het trottoir en de opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
Uitgangspunten Vijverweg west
- De bestaande bomen aan de noordzijde blijven, waar mogelijk, behouden.
- De rijbaan heeft een hol profiel met een molgoot in het midden van de rijbaan.
- Er zijn twee wegversmallingen die de weg versmallen naar 3,5m wat zorgt voor verkeersremming.
- Parkeren aan de noordzijde kan op de wegversmallingen en op de rijbaan (zonder markering)
- Aan weerszijden van de rijbaan ligt een trottoir.
- Aan de noordzijde komt een trottoir van 1.20m met daarlangs een groenstrook met de bestaande bomen.
- Aan de zuidzijde is een parkeerstrook van 2m en een trottoir van 1,80m, deze liggen op één niveau. Het trottoir en de parkeerstrook worden uitgevoerd in trottoirtegels. De parkeervakken worden gemarkeerd met witte markeringstegels. In deze parkeerstrook blijft één bestaande boom staan en er worden nieuwe bomen toegevoegd.
- Het aantal parkeervakken is toegenomen ten opzichte van de bestaande situatie. In de parkeerstrook zijn 15 parkeervakken en op de rijbaan/wegversmalling zijn nog 8 parkeervakken.
- In de groenstroken komt een mix van onderbeplanting met als hoofdsoort Rosa rugosa en als ondersoorten de Prunus laurocerasus ‘Otto Luyken’ en de Spiraea japonica ‘Anthony Waterer’.
- Aan de zuidkant van de straat zijn twee parkeervakken gemarkeerd met een klikotegel. Dit zijn parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de achterpaden. De kliko’s van de woningen aan de noordzijde van de straat kunnen op de oprit blijven staan net zoals in de bestaande situatie.
- Het pad richting de Zwijsenhof wordt verbonden met het trottoir. Er is geen inritconstructie meer.
Uitganspunten Vijverweg oost
- De rijbaan ligt op één oor richting de vijver. Aan de zijde van de vijver komt een overstortvoorziening in de vorm van enkele putten. Om te zorgen voor een goede afwatering richting de vijver wordt het grondlichaam rondom de vijver over een breedte van 1,95m afgegraven naar het juiste peil.
- Aan de noordzijde ligt een trottoir van 1.80m met daarlangs een groenstrook met de bestaande bomen. Waar mogelijk worden nieuwe bomen toegevoegd.
- In de groenstroken komt een mix van onderbeplanting met als hoofdsoort Rosa rugosa en als ondersoorten de Prunus laurocerasus ‘Otto Luyken’ en de Spiraea japonica ‘Anthony Waterer’.
- Het groen aan de zijde van de vijver blijft zoals in de bestaande situatie, met enkele nieuwe bomen.
Beplanting
Voor de nieuwe bomen en onderbeplanting is een voorstel gemaakt. Hierbij is zo goed als mogelijk rekening gehouden met de voorkeuren van de bewoners.
De bomen en onderbeplanting die zijn voorgesteld zijn geschikt voor uw straat. We stellen voor om een mix van soorten toe te passen voor meer variatie.
Laat uw reactie achter over het beplantingsplan.
(Let op: als u hier een reactie achter laat, is dit een open reactie. Uw reactie is zichtbaar voor iedereen en is geen directe vraag aan het ontwerpbureau.)